برنامه درسی چند فرهنگی «برپایه رویکرد تلفیقی»
نویسنده:
سیده هما عقیلی، ام البنین احمدی حاجی
مترجم:
سال نشر:
1403
صفحه:
141
نوبت چاپ:
1

جستار حاضر با موضوع « برنامه درسی چند فرهنگی با رویکرد تلفیقی برای دوره ابتدایی» تالیف شده است. براي اين منظور، موضوعات چهارگانه زيرمورد بحث و بررسی قرار می گیرد. الف- در گام نخست ویژگیهای برنامه درسی چند فرهنگی بر اساس اصول تعلیم و تربیت آموزش ابتدایی تبیین.ب- در گام دوم میزان همپوشانی برنامه درسی فعلی آموزش ابتدایی با برنامه درسی چند فرهنگی شناسایی می شود.ج- بر اساس مؤلفههای برنامه درسی، چارچوب برنامه درسی چند فرهنگی آموزش ابتدایی با رویکرد تلفیقی تبیین و طراحی می شود.د- در پایان نتایج استخراج شده وچارچوب برنامه درسی طراحی شده اعتبارسنجی می شود.مولفین مبتنی بر یافتههای مطالعات تطبیقی، رعایت عدالت آموزشی و تربیتی را به عنوان یک شاخص اصلی برنامه درسی چند فرهنگی دانسته و «توجه به دانش آموزانی با نیازهای ویژه و دو یا چندزبانه» ، «تلاش در جهت کاهش نابرابری آموزشی» و «نابسندگی مهارت های شناختی» را  به عنوان شاخص های فرعی معرفی کرده اند.

 فصل اول: برنامه درسی چندفرهنگی یک ضرورت فرهنگی

اهمیت  برنامه درسی چندفرهنگی

ضرورت برنامه درسی چندفرهنگی

فصل دوم: مبانی برنامه درسی چندفرهنگی

مفهوم فرهنگ، خرده فرهنگ و جامعه چند فرهنگی

عناصر، اقسام و ویژگی‌های فرهنگ

سیاست چند فرهنگی

مفهوم آموزش چند فرهنگی

فصل سوم: برنامه درسی چندفرهنگی یک ضرورت فرهنگی

سیر تحول آموزش چند فرهنگی

اهداف، اصول و ابعاد آموزش چند فرهنگی

فصل چهارم:  رویکرد تلفیق در برنامه درسی چندفرهنگی

رویکردها و چالش‌های آموزش چند فرهنگی

چهار رویکرد اصلاحات در برنامه آموزشی چند فرهنگی

مفهوم تلفیق و برنامه‌ی درسی تلفیقی

مفهوم برنامه‌ی درسی چند فرهنگی تلفیقی

رویکردها و الگوهای برنامه درسی تلفیقی

فصل پنجم:  ضرورت تدوین برنامه درسی چندفرهنگی با رویکرد تلفیق

جایگاه فلسفه ساختن گرایی در برنامه درسی با رویکرد تلفیقی

الگوی برنامه درسی تلفیقی و جایگاه آن در برنامه درسی ابتدایی ایران

تحلیل سند برنامه درسی ملی جمهوري اسلامی ایران براساس رویکرد آموزش چندفرهنگی

تدوین برنامه درسی چند فرهنگی با رویکرد تلفیقی

فصل ششم: مطالعات تطبیقی

مطالعات تطبیقی

فصل هفتم:  چارچوب برنامه درسی چندفرهنگی

ویژگی های برنامه درسی چند فرهنگی  بر اساس اصول تعلیم و تربیت آموزش ابتدایی

 همپوشانی برنامه درسی فعلی آموزش ابتدایی با برنامه درسی چند فرهنگی

چارچوب برنامه درسی چند فرهنگی برای آموزش چند فرهنگی در آموزش ابتدایی با رویکرد تلفیقی

 فصل هشتم:  چشم انداز برنامه درسی چندفرهنگی

ترسیم چشم انداز برنامه درسی از طریق تبیین مولفه های چندفرهنگی

ماحصل کلام



 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved